در يکي از مطالب اخبر وبلاگ "گلدختر" آمده است: اولين و مهم ترين بحثي که باعث شده چه زنان و چه مردان در مقابل اين عمل جبهه بگيرند، همين برداشت هوسراني مردان است. آنها اينطور استدلال مي کنند که اسلام، براي اينکه راهي براي هوس راني مردان بگذارد عقد موقت را تشريع کرده!
البته بهشان حق ميدهم که يک طرفه به قاضي بروند يا مثل وبلاگ (من و متعه ام) اينطور برداشت کنند که اگر يه چيزي حلال شد پس ديگر حلال است! تا دلت ميخواهد از آن استفاده کن! و تيتر وبلاگش اين روايت را بنويسد که"خدا دوست دارد از آزاديهايي که داده استفاده شود همانطور که دوست دارد اوامرش انجام شود" ! و اعمال خودشان را با اين دست روايات توجيه کنند!
اشتباهي که هميشه چه مذهبي هاي ما، و چه کساني که خود را مقيد به احکام نمي دانند اين است که، روايات و آياتي که در اين زمينه امده را يک طرفه نگاه ميکنند! و دسته ايي ديگر از روايات که در قبال آن بيان شده را يا نمي بينند و يا نمي خواهند ببينند!
اما حقيقت چيست؟
حقيقت اين است که، با اينکه روايات زيادي در وصف ازدواج موقت بيان شده مثل اين روايت: پيامبر اکرم(ص) مي فرمايند:" دو نفري که ازدواج موقت مي نمايند هنگامي که با هم صحبت مي کنند ، کلام آنها تسبيح خداوند است و هنگامي که دست همديگر را گرفتند ، گناهانشان از ميان انگشتانشان فرو مي ريزد و ..."
ولي در کنار اين احاديث، روايات زيادي هم داريم که از اين عمل نهي شده مثل اين روايات:
1ـ متعه حلال است براي کسي که خداوند متعال بوسيله زوجه دائم او را بي نياز نکرده باشد و يا از حضور نزد زوجه اش غايب باشد.
احاديث ائمه اطهار (ع)
حضرت امام موسي کاظم (ع) مي فرمايند: "نسبت به متعه گرفتن اصرار نکنيد و از زنان دائم خود رويگردان نشويد تا آنها از شما بيزاز شوند و نفرين کنند به کسي که امر به متعه نموده است و او را لعنت کنند ."
حضرت امام رضا (ع) مي فرمايند :"متعه حلال است براي کسي که خداوند متعال بوسيله زوجه دائم او را بي نياز نکرده باشد و يا از حضور نزد زوجه اش غايب باشد"
علي بن يقطين که در دربار هارون الرشيد کار مي کند و وضع مالي خوبي هم دارد ، با وجود اينکه زوجه دائم دارد و در مسافرت به سر نمي برد ، هوس گرفتن متعه نموده ، از امام هفتم (ع) در اين باره سوال مي کند . حضرت امام موسي کاظم (ع) مي فرمايند : ترا با متعه چه کار ؟ تو که زوجه دائمي در اختيار داري !
واي بر مردي که با زياده روي درازدواج موقت حق زن دائم خود را پايمال کند.
مردان متاهل و زياده روي در ازدواج موقت
دين مبين اسلام براي کميت ازدواج موقت مردان ، حد قائل شده است ، و با وجود اينکه مردان متاهل را نيز به ازدواج موقت امر نموده است اما زياده روي در ازدواج موقت را بر آنان حرام کرده است .
حقيقت آن است که ازدواج موقت در دو صورت بر مردان متاهل مستحب است و به جا آوردن سنت رسول اکرم (ص) شمرده مي شود :
1– زوجه دائم مرد از لحاظ جنسي ناقص باشد ، بطوريکه مرد نتواند از او بهره جنسي ببرد .
2 – مرد براي مدتي از زوجه دائم خود دور باشد ( مثلا در مسافرت کاري باشد)
اما ازدواج موقت براي مردي که زوجه دائم سالم و در دسترس دارد ، جائز نيست .(البته استثنائاتي هم دارد)
مردان مجرد و زياده روي در ازدواج موقت
مردان مجرد نيز نبايد در آن واحد ، بيش از حد همسر موقت اختيار کنند ، چون در صورتي که حق همسر موقت پايمال شود ، بر مرد گناه نوشته خواهد شد.
دختران و زنان بيوه
دختران و زنان بيوه مي توانند به هر تعداد که مايل هستند ازدواج موقت کنند و دين اسلام در اين مورد هيچ گونه محدوديتي براي زنان تعريف نکرده است .
نکته:
در دين اسلام ، کم روي و زياده روي در امور جنسي نهي شده است چراکه اسلام فقط دين تعادل است.
منبع احاديث: کتاب بهشت خانواده 2، نوشته : مرحوم استاد سيد جواد مصطفوي
يکي از ديگر از نويسندگان وبلاگ گلدختر يکي ديگر از مطالب اخير اين وبلاگ را به موضوع ازدواج موقت اختصاص داد و وعده داد که باز هم در پست هاي ديگر به اين موضوع خواهد پرداخت.